ثبت شرکت هلدینگ

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (تعداد رای 1)

شرکت هلدینگ به شرکتی اطلاق می شود که با در اختیار گرفتن مالکیت سهام برخی از شرکت های دیگر و جهت دهی در تصمیمات انها در اصل به مدیریت این شرکت ها می پردازد. هلدینگ در واقع با دریافت بیش از 50 درصد از سهام این نوع شرکت ها حق رای و تصمیم گیری در این شرکت ها را به سمت منافع و خواسته های خود در اختیار می گیرد. شرکت های هلدینگ را با نام های شرکت مادر، شرکت اصلی، شرکت دارنده، شرکت مالک، شرکت کنترل کننده و شرکت سهامدار و یا صاحب سهام هم می شناسند.

شرکت هایی که زیر نظر شرکت مادر و یا هلدینگ فعالیت می کنند در اصل ساختار قانونی و حقوقی خود را دارند و حفظ می کنند ولی به دلیل نفوذ هیئت مدیره ، حق رای و مدیریت کلانی که قالب سهام در اختیار دارد جهت دهی و تصمیم گیری در این شرکت ها اغلب تحت سیطره و خواست شرکت هلدینگ می باشد.

شرکت های هلدینگ در اصل نوعی از شرکت سهامی هستند  که دارای زیر مجموعه و یا شرکت های دیگر که از دو تا چندین شرکت می توانند باشند در زیر نظر خودشان می باشند و مستقیما در تعیین مدیران و هیئت مدیره  شرکت تاثیر گذار هستند چرا که با خرید بخش عمده ای از سهام آنها در واقع مالک عهده سایر شرکت های زیر مجموعه خودشان هستند.

شرکت های هلدینگ عمدتا با دو ویژگی اساسی  خود را نشان می دهند:

  • کنترل کننده هستند:

شرکت هایی که با خرید سهام شرکت های زیر مجموعه خود در راستای اهداف خود عمل می کنند و در واقع شرکت های زیر مجموعه در تلاقی و یک راستای فعالیت می کنند و اغلب یک تا چند محصول نهایی دارند. شرکت هلدینگ با کنترل فعالیت این شرکت ها و هدف گذاری در آنها این محصولات را هدایت می کند.

  • دارنده هستند

یعنی شرکت هلدینگ عملا فعالیت بازرگانی ندارد و با خرید سهام شرکت های دیگر در سود آنها شریک می شود.

در مجموع می توان شرکت های هلدینگ را در چهار قسمت طبقه بندی کرد :

  • شرکت های هلدینگی که تمامی شرکت های زیر مجموعه آنها تنها یک محصول را تولید می کنند.
  • شرکت های هلدینگی که تماما بوسیله شرکت هلدینگ بوجود آمده و تاسیس شده اند.
  • شرکت هایی که بصورت ذنجیره تامین فعالیت می کنند. یعنی هر شرکت قسمتی از یک فرآیند تولید یک محصول را انجام می دهد و تکمیل کننده فعالیت یکدیگر هستند.
  • شرکت هلدینگی که شرکت های زیر مجموعه آن عمدتا فعالیت های متنوعی دارند . این نوع شرکت ها اغلب بازرگانی هستند و بسته به سفارش و بازار هدف خود شرکت زیر مجموعه تامین می کنند.

مراحل ثبت شرکت هلدینگ

برای ثبت شرکت هلدینگ باید ابتدا مجوز دریافت شود. برای این کار ابتدا باید شرکت بصورت سهامی خاص و یا سهامی عام و مطابق با قوانین این شرکت ها به ثبت رسیده باشد. سپس متقاضی ایجاد شرکت هلدینگ باید فرمی به نام تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر را دریافت و به همراه فرم مشخصات متقاضی تکمیل نماید و سپس برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شود. با تایید سازمان بورس موافقتنامه اصولی برای ثبت شرکت هلدینگ ارائه می شود.

پس از این موافقتنامه باید متقاضی مدارک لازم را که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده در زمان تعیین شده اماده نماید. با اماده سازی و ارائه این مدارک  جواز و یا مجوز تاسیس شرکت هلدینگ توسط سازمان بورس به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

در این مرحله متقاضی باید مدارک ثبت شرکت هلدینگ را مطابق با دستورالعمل های اداره ثبت شرکت ها تهیه و به این اداره تحویل نمایند. با تطبیق شرایط و مستندات شرکت هلدینگ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت خواهد رسید و پس از آگهی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار شرکت می تواند فعالیت هلدینگی خود را بصورت رسمی انجام دهد.

متقاضیان ثبت شرکت هلدینگ در صورتیکه به عنوان شرکت سهامی خاص درخواست ثبت هلدینگ داشته باشند باید حداقل  50 میلیارد ریال سرمایه اولیه داشته باشند و اگر به عنوان شرکت سهامی عام درخواست داده باشند نیاز است که سرمایه اولیه به میزان یکصد میلیارد ریال را تادیه نموده باشند.

لازم به توضیح است پس از ثبت شرکت بصورت هلدینگ تنها شرکت می تواند از عبارت هلدینگ در نام شرکت استفاده نماید و در صورتیکه شرکت بصورت هلدینگ ثبت نشده باشد حق استفاده از واژه هلدینگ در مستندات و نام شرکت نمی باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ

  • آگهی تاسیس شرکت مادر
  • نامه نمایندگی شرکت مادر برای ثبت شرکت
  • مدارک احراز هویت و شناسایی مدیران و موسسین شرکت
  • گواهی عدم سوء پیشینه نماینده شرکت هلدینگ و سایر مدیران و بازرسین شرکت

موسسه حقوقی ثبت شرکت و ثبت برند نوبل با هدف ارائه خدمات مناسب ثبت انواع شرکت در ایران به مشتریان عزیز سال ها است با موفقیت در این حوزه به فعالیت خود ادامه می دهد. همراهی و رضایت مشتریان ما همواره هدف اساسی و مهم ما بوده است. برای ثبت شرکت هلدینگ خود با کارشناسان موفق و متخصص ما تماس بگیرید.

ثبت شرکت نوبل در شبکه های اجتماعی

با ما همرا باشید در

ثبت شرکت نوبل در شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید